Gebruikersonderzoek keuzehulp geldhulp bij kind laten sporten - deel 2
Onderzoek uitgevoerd in 2024 door de Gemeente Utrecht.
Samengevat: De keuzehulp begeleidt inwoners goed naar de plek waar ze hun aanvraag met vertrouwen kunnen beginnen. De keuzehulp is makkelijk te gebruiken. Er hoeft niet tot nauwelijks nagedacht te worden bij het beantwoorden van de vragen. 15 van de 17 inwoners kwamen snel en zonder problemen op de plek waar ze volgens het scenario moesten zijn. 12 van de 17 inwoners hadden er vertrouwen in dat ze kort na hun aanvraag het geld zouden ontvangen waarmee ze het lidmaatschap, de sportlessen en/of sportspullen zouden kunnen betalen. Voer voor livegang de verbeteringen uit dit onderzoek en het vorige onderzoek door om het voor de inwoner gebruiksvriendelijker en duidelijker te maken.
Doel van het onderzoek
Uit ronde 1 van het onderzoek over de keuzehulp voor geldhulp bij sportlessen, lidmaatschap en/of sportspullen kwam naar voren dat die versie te ingewikkeld was voor de inwoner. Met de voorgestelde verbeteringen testten we een nieuw prototype.
Met dit onderzoek is onderzocht (1) in hoeverre (de verbeterde versie van) de keuzehulp inwoners op een gebruiksvriendelijke manier naar de juiste plek begeleidt en (2) of de inwoners er na hun aanvraag vertrouwen in hebben dat ze het geld ontvangen.
Advies
Keuzehulp
Verbeteringen in de keuzehulp doorvoeren
Maak de vervolgstap (call-to-action) in de resultaatpagina's duidelijker voor de inwoner, zeker bij de zwemlespagina's en de lesgeldpagina's waar nog geen hyperlink staat. Denk aan een duidelijke tekst als header die aanspreekt tot actie, zoals 'dit moet je doen' en maak eventueel gebruik van een highlight. Ze moeten weten wat ze moeten doen.
Maak een beslissing of de vraag 'Ontving je in de afgelopen 365 dagen steun van het Paul Verweel Sportfonds?' nodig is
• Onderzoek of deze vraag nog nodig is. Zo ja, dan is het wenselijk om deze vraag anders te formuleren of te verwerken in de resultaatpagina. • Onderzoek of het mogelijk is om direct naar het aanvraagformulier van het Paul Verweel Sportfonds te linken.
"Nu snap ik dat de naam is genoemd, omdat je het hier moet aanvragen op deze website. Hier weer stappen, het waren eerder ook al stappen. Het lijkt of ik opnieuw moet checken of mijn kind in aanmerking komt, maar dat heb ik al gedaan net. Ik zou een formulier verwachten dat ik meteen kan invullen."
"Kun je niet direct op het aanvraagformulier uitkomen? Enige info die je dan mist is dat het geld op je U-pas terechtkomt."
Verbeter de vraag over de leeftijd van het kind bij de zwembaden
Voorstel: Hoe oud is je kind?
[name=Wijnand1 NOTE: duidelijk, maar niet juist geformuleerd. Een kind is tussen de 0 en 4 jaar, niet 0 t/m 3 jaar. 0 t/m 3 jaar is een leeftijdscategorie, geen leeftijd op zich.] • 0 t/m 3 jaar • 4 t/m 17 jaar
Verbeter de call-to-actions op resultaatpagina's
De resultaatpagina's kunnen duidelijker. Zorg dat het duidelijk is dat de inwoner op de resultaatpagina is beland en maak helder wat er van de inwoner verwacht wordt. Er kan gedacht worden aan spotlights, call-to-action-buttons, kleurgebruik, et cetera.
Verbeter de informatie over de U-pas en ID op Zwembad resultaatpagina
Geef aan wie de U-pas en het identiteitsbewijs mee moet nemen naar het zwembad: de ouder of het kind.